Luister nou eens!
Heb jij het verwijt “Luister nou eens” ook wel eens naar je hoofd geslingerd gekregen? Privé hoor je het, zeker als je jongere kinderen hebt. Zij voelen feilloos aan, als jij alleen maar “humt” als je ze hoort en ondertussen met je hoofd bij andere dingen bent. Zakelijk hoor je het ook, vooral als de irritatiegrens al bereikt is. En heel eerlijk: vind jij van jezelf dat je echt luistert?
Vrijwilligerswerk, leerschool voor luisteren
Bij mij staat “iets doen voor de maatschappij” hoog op mijn lijstje met kernwaarden. Daarom vind je mij ook een paar uur per maand bij de Veens Welzijn organisatie, om mensen met een migratie achtergrond te helpen bij vragen. Omdat zij de Nederlandse taal niet altijd goed machtig zijn, is het wel eens een uitdaging om te weten te komen wat de vraag is. Dan moet ik echt alle zeilen bijzetten, want ik wil ze graag helpen en er zit ook wel eens een vraag achter de vraag.
Dan is het naast goed luisteren, ook herhalen of de vraag klopt, doorvragen, gevoel tonen (niet te veel) en laten merken dat je er echt voor hen bent en er een vertrouwensband ontstaat. Dat laatste is heel belangrijk, want vaak moeten ze hun ziel en zaligheid aan je blootleggen. Je wilt graag dat ze niet zelf in het oerwoud van regeltjes en internet verdwalen en dat ze terug komen met vragen. En dat ze uiteindelijk zelfredzaam worden.
Wat is goed luisteren?
Maar wat is goed luisteren? Er zijn 5 niveaus in luisteren te onderscheiden.
Niveau 1: bewust en onbewust negeren. Iemand praat tegen je, maar jij bent nog geconcentreerd met iets anders bezig. Dat kan bewust zijn, maar ook onbewust. En dan kun je de reactie krijgen “Luister nou eens”!
Niveau 2: je doet alsof je luistert. Je humt mee en je maakt zo nu en dan kort oogcontact. Ook hier krijg je vaak de reactie “Luister nou eens”. De reactie kan ook zijn dat men jou gaat negeren. Of er wordt iets gevraagd, waarvan de ander weet dat jij dat niet wilt. Maar als jij dan mee-humt, wordt dat als “ok” aangenomen.
Niveau 3: selectief luisteren. Je zoekt dan naar wat je wilt horen en bekijkt of je daar een ingang bij kan krijgen bij de ander. Dan hoor je iets wat je herkent en daar begin jij jouw verhaal over. Degene die het verhaal aan het vertellen is, voelt zich niet gehoord. Het is aan diegene om te zeggen dat hij/zij eerst het verhaal af wil maken. Of diegene wordt boos. En blijft het doorgaan, dan kan het zijn dat jou niets meer verteld wordt. Want “je luistert toch niet”.
Niveau 4: sympathisch luisteren. De luisteraar heeft oprecht aandacht. En luistert goed. Het gevaar hier is, dat de luisteraar al aan het “invullen” is, wat hij of zij er mee kan en hoe hij of zij jou er mee kan helpen. In deze fase kan het contact ook makkelijk weer naar een lager luisterniveau gaan.
Niveau 5: empathisch luisteren. Je leeft je in, je vraagt door, toont op het juiste moment belangstelling. Je verplaatst jezelf in de ander. Bij dit luisterniveau heb je beiden het gevoel dat er een WIJ is. Er is synergie, er is flow.
Dialoog
Als je zelf een verhaal wilt vertellen, wil je graag dat iemand empathisch luistert. Toch? Dan kan er een echte dialoog ontstaan. Je voelt je dan gehoord en gezien. Maar wat is het vaak lastig om zelf goed te luisteren. Terwijl je ook nog vaak denkt: maar ik doe dat wel. Is dat zo?
Als we er echt voor gaan zitten en er ook voor open staan als de ander aangeeft dat je niet luistert, dan kunnen we echt oefenen en er ook beter in worden. Nog fijner is het als de ander complimenten geeft als het goed lukt en je bedankt voor het gesprek.
Leerschool
Vrijwilligerswerk is op verschillende gebieden een goede leerschool voor mij, zeker ook om goed te leren luisteren. Ik word met mijn neus op de feiten gedrukt als mijn hoofd vol zit met andere dingen. En nog vervelender, de ander merkt het nog eerder. Want dan duurt het irritant lang voordat ik de juiste actie onderneem.
Wanneer heb jij het gevoel dat er echt naar je geluisterd wordt? En wanneer luister jij echt?
Bertine van Ginkel, Trainer en Coach Ginkel&Co
06 23 02 69 73
#begripkweken#zelfkennis#zelfvertrouwen#groeien#liefdevoorjezelf#liefdevoordemedemens#plezier#makkelijkersamenwerken#ondernemerscoach#studentencoach#teamtraining#teambuilding#persoonlijkeontwikkeling#persoonlijkleiderschap#omgaanmetverandering#mapstell#ginkelenco#trainingencoaching#schoolvanhetleven
Bertine schrijft regelmatig iets over de Wereld van Verschil van MapsTell. Op www.ginkelenco.nl/blog zie je een overzicht van deze kaart van de Wereld van Verschil. Tijdens training en coaching reizen deelnemers letterlijk door allerlei gebieden. Interessant is hoe je met elkaar kunt verbinden onderweg. Waar bevind je je als individu en waar wil je samen heen? Om te laten zien hoe praktisch deze Wereld werkt, schrijft Bertine over haar ervaringen tijdens trainingen en coaching met de verschillende plekken op de kaart. En hierin komen allerlei dingen uit het leven voorbij. Waaruit blijkt dat het niet alleen gaat om de kennis die je hebt, maar vooral om hoe je omgaat met alles wat zich voordoet in het leven. Dus het gaat letterljik over de School van het Leven.
Tips zijn altijd welkom!