Wat heeft een fles wijn met elkaar begrijpen te maken?
Je hebt alles uitgelegd en toegelicht. Maar dan gaan je medewerkers er mee aan de slag en ze doen het helemaal anders. Je snapt er niets van, je hebt toch alles uitgelegd en toegelicht? Herken je dit? Lees dan verder.
De situatie
Jan is een jonge directeur van een middelgroot bedrijf. Hij loopt er tegenaan dat zijn medewerkers zaken anders oppakken dan dat hij heeft uitgelegd en toegelicht. Hij zegt dat hij er echt tijd voor maakt om uit te leggen wat hij wil. En dat iedereen ook aanwezig is. En dat hij denkt dat iedereen begrijpt wat de bedoeling is. Hij is toch kristalhelder in zijn uitleg?
Jan en ik kijken samen hoe hij dit aanpakt. Hij heeft voor het laatste overleg inderdaad een PowerPoint gemaakt en heeft zijn verhaal gedaan. Ik heb een donkerbruin vermoeden waar het mis is gegaan.
Ik heb Jan leren kennen als een man met veel passie en energie. Hij is resultaatgericht en snel van begrip en handelen. Hij houdt van grote lijnen. Luisteren vindt hij moeilijk. Hij wordt wat korzelig als iets hem niet snel genoeg gaat of als er vragen komen over zaken die hij al lang verteld heeft. Volgens hem dan.
De oefening
Jan laat de PowerPoint zien. Hij heeft in grote lijnen geschetst wat hij wil en welk resultaat hij verwacht. Over het hoe, waarom en wie heeft hij het nauwelijks. En daar heeft hij ook niet over nagedacht.
We besluiten een wandelingetje te gaan maken. Dat praat makkelijker en dan kan Jan even wat afkoelen.
Ondertussen bedenk ik een oefening. Want we kunnen er lang over praten, maar door iets praktisch te doen, valt het kwartje meestal sneller. Jan weet dat ook.
Dus ik zeg tegen Jan dat we even een oefening gaan doen. Ik vraag hem naar de drankenhandel in het dorp te lopen en daar een fles wijn te kopen. En dat ik verwacht dat hij binnen 10 minuten terug is bij een bankje op straat. Jan kijkt me wel wat vreemd aan, maar hij begrijpt het en gaat gelijk lopen. Tijd is geld tenslotte hè…
Binnen 10 minuten is Jan terug. Hij moet lachen. Want hij heeft een fles goede wijn, maar het bleek dat hij geen geld en geen mobiel bij zich had. Maar hij kende de man van de drankenhandel en Jan kan goed babbelen. Dus hij kreeg natuurlijk de fles mee.
Dan vraag ik of hij onderweg de bakkerswinkel gezien heeft. Daar hebben ze lekkere zoute borrelhapjes in de aanbieding nu. Nee, dat heeft Jan niet gezien. Ik zeg; “Maar Jan, je moet toch kijken waar je loopt en zien wat je tegenkomt”. En ik vraag of hij ook een flessenopener heeft gekocht en 2 glazen, dan kunnen we nu een glaasje drinken. Nee, dat was toch niet de opdracht zegt Jan. Ik zeg kort en wat boos: “Je kon toch aannemen dat we dan ook een glaasje zouden drinken, ik laat je dit niet voor niets doen””.
Het resultaat
Jan lacht niet meer, maar kijkt weer korzelig. “Had dat dan gezegd”, zegt hij. Dan kijk ik hem aan. En vraag hem: “Jan, dit was een oefening om je wat te laten zien. Weet je wat?”
Jan denkt even na en snel van begrip als hij is, weet hij het al.
Hij had wat kunnen vragen voordat hij ging lopen, maar hij was alleen met het resultaat bezig en met snel en op tijd de oefening uitvoeren. Over het hoe en waarom heeft hij niet nagedacht.
“Ah”, zegt hij. “Dat is dus wat mijn mensen ook ervaren. Ik geef een opdracht, met het resultaat erbij. Maar dat is het dan. Ik denk dan dat mensen genoeg weten. Maar ik snap nu dat er informatie ontbreekt, dat mensen mij niet begrijpen. En dat ik dan kort w als mensen mij daar vragen over stellen. Ik neem aan dat ze alles wel weten en in kunnen vullen. En als ze het dan anders doen, word ik soms kort en boos”. Hij kijkt me wat schaapachtig aan en moet dan ook lachen. “Dank je wel”, zegt hij.
We lopen weer terug naar kantoor en Jan weet wat hem te doen staat.
Hier hadden we lang over kunnen praten, maar door een simpele oefening te doen, valt het kwartje eerder. En Jan vergeet dit nooit meer. Het gaat niet alleen om het wat (het resultaat) bij een uitleg, maar ook om het hoe en waarom en wie. Anders begrijpen mensen hem niet.
Gaat nu alles perfect bij Jan? Natuurlijk niet, maar hij begrijpt nu wel hoe het zit. En weet dan dat hij tijd moet nemen voor uitleg. Of iemand dat voor hem laten doen. Iemand die precies begrijpt wat, hoe en waarom Jan iets wil.
Kan ik jou ook helpen door middel van eenvoudige, praktische oefeningen? Ik hoor je graag!
Bertine van Ginkel, Trainer en Coach Ginkel&Co
tel. 06 23 02 69 73
#begripkweken#zelfkennis#zelfvertrouwen#groeien#school van het leven#liefdevoorjezelf#liefdevoordemedemens#plezier#makkelijkersamenwerken#ondernemerscoach#studentencoach#teamtraining#teambuilding#persoonlijkeontwikkeling#persoonlijkleiderschap#omgaanmetverandering#mapstell#ginkelenco#trainingencoaching#podiumvoorbegrip
Bertine schrijft regelmatig iets over de Wereld van Verschil van MapsTell. Op www.ginkelenco.nl/blog zie je een overzicht van deze kaart van de Wereld van Verschil. Tijdens training en coaching reizen deelnemers letterlijk door allerlei gebieden. Interessant is hoe je met elkaar kunt verbinden onderweg. Waar bevind je je als individu en waar wil je samen heen? Om te laten zien hoe praktisch deze Wereld werkt, schrijft Bertine over haar ervaringen tijdens trainingen en coaching met de verschillende plekken op de kaart. En hierin komen allerlei dingen uit het leven voorbij. Waaruit blijkt dat het niet alleen gaat om de kennis die je hebt, maar vooral om hoe je omgaat met alles wat zich voordoet op je werk en in het leven. Dus het gaat over het beter begrijpen van jezelf en van elkaar.
Tips zijn altijd welkom!