Winst van de Week!

Ik had deze week een “Winst van de Week-moment”. Zo noem ik dat. Een dankbaar moment, waarin je echt de warmte door je heen voelt stromen en je denkt yes! Tenminste dat gebeurt dan bij mij. Hoe reageer jij als je zo’n moment beleeft? Dansen, springen, zingen, of ben jij de stille genieter?

Wat gebeurde er?

Een klant berichtte mij: “Ik heb me aan de stijl van mijn klant aan gepast en dat werkte zo goed, ik ben zo blij!” Nu denk je als lezer misschien, waar gaat dit over?

Het volgende gebeurde. Mijn klant is een type dat veel en graag praat, veel emoties kent en meestal uit gevoel en snel handelt. Nu ontving ze een mail van een klant van haar, met feitelijke informatie wat er in zijn ogen niet goed was gegaan. Mijn klant schoot direct in de stress en voelde zich omver geblazen. Liefst pakte ze de telefoon en wilde ze een emotioneel betoog houden naar haar klant. Maar in plaats daarvan pakte ze een kop koffie en voelde toen bij zichzelf: “Ah, dit is een herkenbare reactie . En wat bereik ik ermee bij deze klant als ik heel emotioneel reageer? Dan voelt de klant zich ook omver geblazen, klapt dicht en dan bereik ik dus niets”. En ze bekeek de landkaart van de MapsTell methode (zie hiervoor op www.ginkelenco.nl/blog). En wist toen wat ze moest doen.

Ze schreef een mail terug. Bedankte de klant voor de mail met de informatie. En gaf zelf ook feiten over hoe het in haar ogen was gegaan. Ze liet haar emoties er buiten en ze gaf een aantal opties om een zoom/belafspraak te maken om de kwestie rustig door te praten.

Wat deed mijn klant hiermee?

Ze sloot aan op de communicatiestijl van haar klant. Deze klant kan moeilijk met heftige emoties omgaan en houdt van feiten. Het liefst op papier, want dan kan hij er over nadenken. Hij was blij met de duidelijke mail en met de afspraak om met elkaar te zoomen/bellen. Dit was exact wat de klant nodig had en hierdoor konden deze mensen weer makkelijk met elkaar in gesprek komen.

Hoe trots is mijn klant op zichzelf! Ze heeft door het begrijpen van haar eigen gedrags- en communicatiestijl en de stijl van anderen, meer inzicht gekregen hoe ze begrijpender kan reageren op anderen. Ze heeft zo in praktijk gebracht waar ze tijdens mijn coaching inzicht in gekregen heeft: je aanpassen aan de communicatiestijl van je gesprekspartner, waardoor je op dezelfde lijn komt en zo veel gemakkelijker tot een open gesprek komt.

Dit gaat vaak met vallen en opstaan, met toepassen en de lef om te experimenteren. En dat alles vanuit respect voor de medemens en voor jezelf.

Een blije klant, dat is waar ik warm van word. En dat voelt als de Winst van deze Week! Voor mij en voor mijn klant.

Een fijn weekend allemaal!

Bertine van Ginkel, Trainer en Coach Ginkel&Co.

#mapstell#zelfvertrouwen#zelfkennis#groeien#liefdevoordemedemens#liefdevoorjezelf#ginkelenco#ondernemerscoach#studentencoach#teamtraining#teambuilding

Bertine schrijft regelmatig iets over de Wereld van Verschil van MapsTell. Op www.ginkelenco.nl/blog zie je een overzicht van deze kaart van de Wereld van Verschil. Tijdens training en coaching reizen deelnemers letterlijk door allerlei gebieden. Interessant is hoe je met elkaar kunt verbinden onderweg. Waar bevind je je als individu en waar wil je samen heen? Om te laten zien hoe praktisch deze Wereld werkt, schrijft Bertine over haar ervaringen met de verschillende plekken op de kaart.

Vorige
Vorige

Ja, ik zet mezelf op 1 !!

Volgende
Volgende

Ik ben toch niet SAAI???